Handel zagraniczny

Handel, czyli inaczej ujmując obrót wszelkiego rodzaju towarami, możemy najprościej podzielić na handel krajowy oraz handel międzynarodowy. W przypadku handlu krajowego mamy do czynienia z produkcją i sprzedażą towarów na terytorium jednego kraju. W przypadku tego handlu wyróżniamy jego dwie podstawowe kategorie: handel detaliczny oraz handel hurtowy. Innym rodzajem handlu jest handel międzynarodowy, który jak sama nazwa wskazuje, odbywa się na terytorium różnych państw.
Przeczytaj również: Warto mieć długopisy i smycze dla klientów
Definicja handlu zagranicznego
Przeczytaj również: Handel krajowy
Handel międzynarodowy jest definiowany jako odpłata wymiana towarów lub usług, która odbywa się między partnerami handlowymi, mającymi siedzibę na terytorium różnych państw. Podstawową i najpowszechniejszą formą handlu zagranicznego jest sprzedaż dóbr materialnych. Pod ich pojęciem mogą kryć się zarówno dobra podstawowe – codziennego użytku, jak i dobra luksusowe. Pośród dóbr materialnych, które najczęściej są przedmiotem obrotu w handlu międzynarodowym warto wyróżnić takie produkty jak samochody i motocykle, ubrania, galanterię i akcesoria, kosmetyki w szczególności luksusowe perfumy, kremy, czy balsamy, jak również produkty spożywcze przede wszystkim owoce i warzywa, kawy i herbaty, przyprawy – w szczególności te egzotyczne, jak również alkoholowe i bezalkoholowe napoje, czy słodycze.
Przeczytaj również: Może jednak kubek?
Oprócz wymiany dóbr materialnych, handel międzynarodowy obejmuje także szeroko pojęte obroty majątkowo-kredytowe, jak również obroty bieżące, pod pojęciem których kryje się sprzedaż usług, sprzedaż dóbr niematerialnych (np. praw autorskich), jak również zobowiązania, które wynikają z emigracji ludności, czy konieczności utrzymywania placówek dyplomatycznych poza granicami kraju.
Dlaczego warto sprzedawać dobra w obrocie międzynarodowym?
Handel międzynarodowy niesie za sobą wiele korzyści. W pierwszej kolejności warto wskazać, że handel zagraniczny to możliwość alternatywnego zastosowania zasobów ekonomicznych, które posiada kraj.
Handel zagraniczny daje możliwość dokładnego określenia roli jaką odgrywa w gospodarce państwa. Bardzo często ta rola jest bardzo ważna i trudno byłoby ją zastąpić przez jakąkolwiek inną formę handlu. Z kolei z perspektywy samego przedsiębiorcy warto podkreślić, że handel międzynarodowy daje przede wszystkim możliwość dotarcia do znacznie szerszej grupy odbiorców. Sprzedając produkty i usługi za granicą, marka staje się rozpoznawalna nie tylko na terenie kraju, ale także poza jego granicami.
Jest to niebywały prestiż zarówno dla samego przedsiębiorcy, jak również dla całego kraju.